Inilah EmpatTtingkatan Sabar


Yang di sebut sabar atau kesabaran ada empat tingkatan, menurut pengertian secara dhohir, lalau apa saja tingkatan tingkatan ersebut dan apa saja ya ? inilah empat tingkatan yang harus kita ketahui :
Sabar dalam menunaikan ibadat ibadat yang di wajibkan Allah pada setiap masa dan keadaan, yaitu dalam masa senang dan susah dalam masa sehat dan sakit dan dalam keadaan suka rela dan terpaksa.
Sabar terhadap semua larangan Allah serta menahan nafsu dari semua hal yang di ingini oleh hawa nafsu dari segala perkara yang tidak di ridhai oleh Allah, menahan diri dari perkara yang serupa itu, baik secara sukarela atau terpaksa akan menghasilkan  keridhaan Allah.
Sabar dalam  mengerjakan ibadat ibadat yang sunnat, berbakti dalam amal dan kebajikan yang akan mendekatkan seseorang hamba kepada Yuhan. Maka hendaklah beramal sekuat tenaga untuk mencapai sebanyak mungkin pahala yang di harapkan dari Allah azzawajalla.
Menerima yang haq ( Benar ) yang di sampaikan kepadmu oleh siapa saja atau menyeru engkau dengan nasehat nasehat yang baik , maka hendaklah kamu menerima dengan penuh keabaran, sebab yang haq itu adalah perintah dari Allah Swt yang Maha Mulia  kepada sekalian hambanya, tak boleh menolak yang haq tersebut.Sebab jika kamu menolaknya itu berarti , kamu menolak perintah Allah Swt
Itulah empat tingkat sabar secarapengertian dhohir ,  dan di manakah letak kesabaran anda ? 






EmoticonEmoticon